Section outline
-
-
НОВО!!! https://www.facebook.com/groups/oookbul/
НОВО за тази страница!!!
http://www.slovo.bg/old/litforum/009/bgeorgiev.htm
-
Не всеки звук има своя отделна буква за отбелязване при писане. Например на български нямаме отделна буква за "мек" съгласен звук, т.е. двойката [б/б'] или [ф/ф'] се изписва с една и съща буква: багер/бягаме; фотограф/шофьор. Или например двата звука [а] и [ъ] се бележат с една и съща буква: четат [четът] и чакаме [чакаме]. Добре, че е така - иначе днес щяхме да имаме азбуки от по петдесет-шестдесет знака и за кирилицата, и за латиницата!
(Б.Б.)
-
Седем кратки текста за попълване на липсващата вътреизреченска пунктуация. Нека всеки от вас да ги разпечата, да изпълни упражнението и да ги донесе за проверка - много полезно занимание!
(Б.Г.,Б.Б.)
-
ИЗПИТ (ТЕКУЩ И РЕДОВЕН) ПО ЕЗИКОВА КУЛТУРА: ПРИМЕРНИ ТЕСТОВЕ
Тук ще намерите примерни тестове - такива, каквито ще получите на изпита. Всеки от тях се състои от три задачи:
1. Текст, в който липсва вътреизреченската пунктуация. Вашата задача е да попълните липсващите пунктуационни и графични знакове, без да пререждате или редактирате изреченията. Знаковете за край на изречение (точка, многоточие, възклицателен и въпросителен) трябва да останат непроменени. В този текст има 40 позиции, от всяка от които печелите или губите по 0,5 точки. За излишните знакове също се отнемат по 0,5 точки. Общ резултат от 1. задача: 20 точки.
2. Текст, който проверява правописни позиции. На двадесет празни места са предложени възможни варианти (два, три или четири). Вие трябва да оградите или да подчертаете избрания вариант. Ако промените решението си, ясно отбележете кой отговор оставяте посочен като правилен. Общ резултат от 2. задача: 20 точки.
3. Текст, който проверява умението за извличане на информация - за разбиране при четене. На двадесет празни места трябва да напишете САМО по една проста или сложна дума (в смисъла на графична дума: поредица от знакове от интервал до интервал като "5-годишен", "по-весело", "GSM", "отхвърленият"). Попълването на празните места трябва да е съобразено само с цялостния смисъл на текста, да произтича от него. На повечето празни места може да има повече от един правилен отговор (разгърната синонимия), но Вие сте длъжни да изберете за свой отговор един-единствен синоним. Ако обаче избраната дума е написана с правописна грешка, позицията не се зачита за правилна, дори и да е подходяща по смисъл. Общ резултат от 3. задача: 20 точки.
(Б.Г.,Б.Б.)
-
Енциклопедично равнище за владеене на езика. Казуси.
(Б.Г.)
-
НАБОР УПРАЖНЕНИЯ ПО ЕЗИКОВА КУЛТУРА, С КОИТО СЕ РАБОТИ В ЧАС
-
АКАДЕМИЧНО ЕСЕ(Вл.И.)
Сведения и примерни теми
ПРИМЕРНИ ТЕМИ ЗА ЕСЕ:
Кое прави приятелството по-трайно: еднаквостта или различността на характерите, навиците и т.н.? Подкрепете разсъжденията си с примери и аргументи.
Приемате ли, че закони и разпоредби могат да подобрят демографското положение на намаляващите и застаряващи нации? Подкрепете съгласието или несъгласието си с примери и аргументи.
Новите технологии в музиката, в театъра, в киното или в рисуването правят ли изкуството по-малко човешко, по-малко съкровено и авторско? Подкрепете съгласието или несъгласието си с примери и аргументи.
Съгласни ли сте, че личността на преподавателя има по-голямо значение за обучението, отколкото съдържанието на преподаваното? Подкрепете съгласието или несъгласието си с примери и аргументи.
Само грижата за печалбите на фармацевтичните компании ли е наложила стремежа към масовия образ на вечно младия и суперздравия човек? Подкрепете съгласието или несъгласието си с примери и аргументи.
-
Упражнения само за най-уверените и за самоуверените. Пробвайте се!
(Б.Б.)
-
Кошмарът на всеки пишещ - ПЪЛНАТА И КРАТКАТА ЧЛЕННА ФОРМА при имената от/в мъжки род, единствено число.
Под "име" в случая нямам предвид личното име, а имам предвид съществителните, прилагателните, числителните редни имена, а така също и някои местоимения.
За мнозина справянето с пълния/краткия член е основен признак за правописна грамотност. Това обаче не е основният признак за езикова грамотност.
И накрая - моля да запомните: правилото се прилага само при писане, но не и при говорене!
(Б.Г.) -
Често допускани грешки при говорене и писане в окончанията на 1 лице, мн.ч. (ние). ПишеМЕ или пишеМ?
(Б.Б.)
-
Често допускани грешки при говорене и писане в окончанията на 1 лице, ед.ч. (аз) и на 3 лице, мн.ч. (те) при глаголи като ходИш, работИм, говорИте (т.е. при глаголи от второ спрежение). Как да произнасяме и пишем правилно? Как да напишем: говорА или говорЯ? как да кажем: гово[РЪ] или гово[РЬЪ]?
(Б.Б.) -
Нов Български Университет или Нов български университет? Как е правилно да се изпише: Отдел "Човешки ресурси" или отдел "Човешки ресурси"? Вторият казус навежда на философски размисъл какво днешният българин разбира под думата "наименование". Абе, "Името на розата", с други думи...
(Б.Г.)
-
ЗаплакАл или заплакЪл? ЧукАл или чукЪл? РекАл или рекЪл? РазтресАл или разтресЪл?
(Б.Б.) -
Много често изказването става неуспешно (сиреч имаме неуспешна комуникация: неясно послание или съобщение) заради безхаберното използване на деепричастия. Това са онези неизменяеми думи, които се образуват от глаголите, завършват на -ЙКИ и означават извършвано едновременно с основното друго второстепенно действие. Трябва да се избягват при говорене и трябва да се внимава с тях при писане. Най-много да внимават преводачите от английски език. (Б.Б.)
-
Голяма бъркотия! Двайсет и пет ученика или двайсет и пет ученици? Непрекъснато чуваме по медиите, че някъде работели 12 офицера, а не 12 офицери. Това, че нещо се чува непрекъснато, още не значи, че е стандартизираният вариант. Думите, назоваващи хора, нямат специална бройна форма (или „точно“ множествено). Дали журналистите не си мислят, че офицерите и учениците не са хора?
(Б.Б.)
-
Кое е правилното изречение?
"Асен обича жена си."
ИЛИ
"Асен обича жена му."
Май и двете, а? Зависи чия жена обича Асенчо... (Б.Б.) -
Нов тираж на учебника "Езикова култура: как да пишем успешно според правилата" с автори Б. Бъчварова, Б. Георгиев и Вл. Игнатов, издателство на НБУ, 2008 г.
-
За по-голяма яснота на термини и понятия
(М. Алмалех)
-
Академично есе - материали.
(Б. Курташева)