Section outline
-
Лекция 10
Подходи за разработване на информационни системи
Отправна точка при изграждането на нова или подобряването на съществуваща информационна система е възникването на бизнес проблем, чието решаване ще допринесе за по-доброто функциониране на цялата организация. В последствие идеята се оформя във вид на задание, описващо новите функции на информационната система. Проектантите избират технологичните средства – хардуер и софтуер, а специалистите по информационни технологии създават нови или усвояват съществуващи програмни решения. Разработеният софтуер се тества, за да се установи дали заложените функции работят правилно. Следва етап на внедряване, който включва обучение на потребителите и цялостно преминаване към работа с новата информационната система.
Независимо кой произвежда софтуера изграждането на една информационна система преминава през четири основни фази:
- стартиране (initiation);
- разработване (development);
- реализация (implementation);
- функциониране и поддържане (operation and maintenance).
Съществуват няколко подхода за разработване на информационни системи:
- Традиционен подход
- Прототипиране
- Разработване чрез софтуерни пакети
- Разработване от крайния потребител
- Възлагане на външен изпълнител (outsourcing)
Следва да се отбележи, че независимо от избрания подход, изграждането на една информационна система преминава през четирите основни фази, описани по-горе.
В настоящия модул се разглеждат въпроси, свързани с подходите за разработване на информационни системи.