Section outline

  • ЛЕКЦИЯ 1

    Увод в информационните системи

    В настоящия модул се прави въведение в информационните системи, които представляват необходимо организационно средство за доставяне  на информационни услуги в рамките на всяка една организация, независимо от размера й. Дефинират се основни понятия като данни, информация, знание, бизнес системи и процеси. Дава се дефиниция на понятието информационна система като специален тип бизнес система, в която бизнес процесът обхваща информационните дейности на организацията. Те следва да се разглеждат като организационно и управленско решение, използуващо информационни технологии. Тяхното прилагане изисква детайлното познаване на дадена организация заедно с нейните основни характеристики: човешки ресурси, структура, оперативни процедури, политики и култура.

    Основно изискване към всяка информационната система е да осигурява и поддържа интегриран информационен поток в рамките на дадена организация, така че във всеки един момент от време, всеки, който се нуждае, да може да получи необходимите му сведения. Информационната система се дефинира чрез функциите, които предоставя на своите потребители.

    Информационните системи в организацията могат да се класифицират по два основни признака: функционална област и нива на вземане на мениджърски решения. Разбира се в практиката отделните видове информационни системи не са така ясно обособени, понеже информацията, свързана с дадена бизнес дейност може да представлява входни данни за друга подобна дейност. Затова често в рамките на дадена организация се говори за единствена информационна система, която осигурява информационното й обслужване.

    Благодарение на новите информационни технологии в последните години се наблюдава взаимна зависимост между организацията и нейната информационна система. По-точно промените в бизнес стратегиите, правилата и процедурите налагат промени и в основните елементи на информационната система. Нейната роля нараства все повече и обхваща не само вътрешни организационни обекти, но и външни – клиенти, конкуренти и продавачи. Често желанието на организацията да предприеме определени действия критично зависи от възможностите на нейната информационна система бързо да предостави необходимата за случая актуална информация. Всичко това закономерно води до извода за разширяващия се обхват на информационната система. Тя повишава гъвкавостта на организацията и нейната производителност. Информационните технологии осигуряват на мениджърите средства за по-точно планиране, прогнозиране и следене на бизнес процесите. Интернет представлява основната технологична инфраструктура на електронната търговия и бизнес. Крайният резултат от прилагането на новите технологии е превръщането на организациите в електронни фирми